Träning

Träning

Välkommen till Spinning @ tjohej.se

Om du tränar minst 2 gånger i veckan får du ta del av träningens alla kroppsliga fördelar. Tränar du mindre så bibehåller du bara, eller i värsta fall tappar de träningsresultat som du redan har uppnått. Tränar du inte alls och har ett väldigt stillasittande jobb och orörlig fritid då finns det stor risk att du drar på dig än mer ohälsa. Så börja motionera och träna och upptäck hur roligt det faktiskt är! Alla framsteg du gör stimulerar dessutom bara till fortsatt träning. Tillsist kan du faktiskt bli så beroende av att träna att du inte kan vara utan!

100 Dagar

HälsaPosted by Hjobo Mon, December 03, 2012 11:22:27

I takt med att mörkret kommit har jag inte riktigt orkat hålla igång som jag gjorde i sommras, lite sliten av ljusbristen och annat har väl gjort att det inte riktigt gått som jag vill med fysiken. Det startade med att jag slutade snusa, jag gick upp tio kilo och jag lovar att den enda ändringen var just snuset. Inte kul! Jag trodde väl att det rättar väl till sig och ett kort tag såg det ut att vända, men icke. Nu har det till och med dragit iväg några kilo till och nu får det väl vara bra snart? Jag har kommit fram till att det är dags för en personlig utmaning!

100 dagar med striktare diet

100 dagar träning

100 dagar utan alkohol

Låter det enkelt? Ja häng med då så kör vi. Jag skapade en kommunity blogg där du som vill vara med kan blogga tillsammans med mig, lite om framsteg, bakslag, utmaningar, undantag (?) och så vidare. Kanske kan vi bli några stycken som vill göra det tillsammans? Kanske inte allt men en del, kanske bara hålla en striktare diet i 100 dagar räcker som utmaning? Välkommen du med. http://100dagar.forum24.se/ är adressen. Vill du vara med? Skicka mig ett mail på karlstad @ hotmail.se (skriv ihop, jag vill bara slippa alla robotar som söker mailadresser)

Reglerna är att man ska göra sitt bästa!

Jag tänket att kanske skulle man ta sina mått, skriva sitt mål och sina farhågor innan vi kör igång. Jag hade tänkt köra igång den 21 december, det är vintersolståndet och visar att hoppet finns att värmen kommer åter. 100 dagar från 21 december ger oss 2013-03-30, samma datum som vi går över till sommartid igen :)

Hur passande är inte det?

Vad sägs om att ta tag i det i tid för en gångs skull? Jag kör och jag välkomnar er att hänga med.

Kanske kan vi bli ett gäng som kan fira detta lagom tills sommaren är här? Det är en rolig ide, hoppas du vill vara med...

Det verkar bli succe :)

Var med och gå in på http://100dagar.forum24.se/

så kan du anmäla dig där... Bloggen http://100dagar.tjohej.se kommer inte orka med men vi behåller den ändå så får vi se vad som kommer där.:)

http://100dagar.forum24.se/ är stället som gäller nu

  • Comments(0)//spinning.tjohej.se/#post41

Magnesium (Mg)

HälsaPosted by Hjobo Fri, September 28, 2012 15:02:16
Bra för

Benstommen, behövs för kalksättningen och proteinsyntesen, muskel- samt nervfunktionaliteten, cellernas funktion, leverns funktion, immunförsvaret, hormonsystemet och matsmältningen, motverka cancer. Behövs för omsättningen av kalcium, produktionen av ett flertal enzymer och proteinsyntesen, se proteiner. Är en antioxidant.

Symptom vid brist

Symtom kan vara: huvudvärk (migrän), muskelsvaghet, kramper, matsmältningsproblem, hämmad tillväxt, nervproblem, beteendestörningar, störningar i hjärtfunktionen, hjärtklappning, trötthet, irritation, sömnproblem (vakna ofta och för tidigt), dålig aptit och för högt blodtryck, kramp i benen, tics, diabetes. Övervikt genom störd insulinkänslighet, se insulin.

Rekommenderad dagligt intag (RDI)
  • vuxna 300 mg
  • Barn 50 - 200 mg
Rekommenderat optimalt dagligt intag (ODI)

500 - 750 mg

Att tänka på

Magnesium är ett väldigt vanligt och viktigt mineral i kroppen och dessvärre är magnesiumbrist vanligt. Magnesium finns i våra celler och ingår i över 300 enzymer. Magnesium förbrukas vid stress. Mediciner och dålig kost kan ge brist. Begär efter choklad kan vara vanlig vid magnesiumbrist. De flesta utom vegetarianer lider ofta brist på magnesium, gravida alkoholister och diabetiker behöver ofta ta tillskott.

Är alla magnesiumpreparat bra?

Tyvärr. Det finns mycket skrämmande skräpprodukter på marknaden. Vi äter inte ren magnesium utan någon form av magnesiumkombination. Vissa fungerar, andra gör inte.

Dåligt:
Mycket dålig biotillgänglighet. Köp inga märken med detta i!
(kroppen tar upp väldigt lite av magnesiumet)

Magnesiumoxid:
E 530
Magnesiumhydroxid:
E 528
Magnesiumnitrat:
Är ett salt som används i gödningsmedel.
(Hoppas att du inte hittar detta i ditt tillskott)
Magnesiumkarbonat:
E 504 (surhetsreglerande, klumpförebyggande)
(E 504 Magnesiumhydroxikarbonat)

Bra:

Magnesiumaspartat
Magnesiumlaktat
Magnesiumcitrat
Magnesiumfosfat
Magnesiumsilikat

Bästa rekommendationen jag har är att äta 1 dl (43 gram) mandel VAR dag . Rätt sort Mg och gott. Är du nötallergiker så finns pumpakärnor som alternativ.

(Källa: http://www.annahallen.se/ar-alla-magnesiumpreparat-bra)



  • Comments(0)//spinning.tjohej.se/#post32