Träning

Nya projekt Träning

Posted by Hjobo Fri, January 11, 2013 00:39:23

2013-01-07 dags att börja jobba igen. Fem dagar blev lång ledighet i år och vad jag förstår kommer det vara så två år till, bra för arbetstagare men inte lika bra för arbetsgivaren. I år kommer jag jobba lika mycket för Karlstads kommun som för drifts- och servicenämnden. Informationssäkerhet kommer bli mitt arbetsområde. Tillbaka i sadeln igen alltså. Tisdagen inleddes med att jag utmanar mina kollegor att komma igång, jag lovar ställa upp som vägledare om de vill hänga med och träna på onsdag luncherna fram till den 30/3. Funktionell träning står på agenda. Jag vet, det är ett slitet uttryck. Fick frågan av en vän, ”vaddå funktionellt!? Det känns luddigt?” Funktionell träning är anpassat för varje individ. När man säger att något ska vara funktionellt så måste man ju se till vad som är funktionellt för just den personen. Hur får man den då funktionell för en grupp människor? Det är liksom det som är min utmaning till mig själv, hur kan jag hjälpa mina vänner på jobbet att få en bra träning just för dem? Ja till att börja med tror jag mig inte om att vara en PT så jag har inte heller ambitionen att fungera som det, men kanske kan jag vara en försmak? Kanske kan jag väcka någon till intresset att träffa någon av mina vänner som faktiskt är utbildade PTs när dom kommit igång och börjar bli intresserade att få ett verkligt program skrivet för dem som faktiskt ger dem en funktionell träning. Fram till dess kommer jag utgå från mig själv, vad som fungerar för mig och hur jag tränar. Vi har ju i alla fall samma jobb allihop så ganska rätt kommer det bli även om det int blir perfekt från början. Dessutom har jag helt förmätet lovat att anpassa lite för de som är intresserade att köra lite hårdare. Varför gör jag nu detta då? Samma orsak som jag drog igång ”100 dagar” faktiskt, det är lättare för oss som människor att göra saker i flock då vi är flockdjur. Vi brukar säga på SATS att bästa sättet att komma igång är att hitta en träningskompis, det är precis det som är min lilla baktanke med detta, kanske kan vi få ett gäng träningskompisar att böjar köra regelbundet tillsammans? Vi kommer köra i Stadshusets källare, det låter värre än det är för där nere finns en mycket fin träningsanläggning perfekt för lunchträning. Jag saknar genast mina kettlebells, kanske ska jag ta med dem till nästa vecka? Det nya projektet för 2013 kallar jag för ”stark på riktigt”. Låt oss vara ärliga och sluta lura oss själva, mysträning har aldrig fungerat! Dessutom tycker jag att sitta i en maskin och frusta medan man kollar på sin biceps och grimaserar inte är vad jag kallar roligt. Jag tycker saker som turkisk press är mycket roligare. http://3.bp.blogspot.com/-5F52DhLpV9k/T3Nz9TbcgiI/AAAAAAAAAqM/5PwTw34btxo/s1600/BrookeDobbins_HumanTGU_th.jpg Förr i tiden tränade man för att bli bra på något. Springa fort, lyfta tungt eller hoppa högt osv. Idag tränar vi för att komma i form. Ett mycket diffust mål! Träffade en gammal vän i helgen, han ville ha hjälp med LCHF och träning. Det slutade med att jag gav lite tips om kosten och försökte avdramatisera det lite, det blir så lätt en religion när man nämner kost. LCHF ordet gör att många människor känner sig manade att först berätta att man har fel, sedan att det är farligt och till slut börjar predikan för att frälsa en till den sanna tron. Jag har tröttnat på det. Kör det du vill, har du frågor om kost så kan jag berätta vad som funkar för mig, du får ta åt dig om du vill eller strunta i det, jag ger bara ett förslag men det är ditt liv. Efter att jag pratat lite om kost så bad jag honom att fundera på just det jag skrev ovan, varför vill du träna? Vad har du för mål? Jag tror att man måste börja där. Formulera ett mål, skriv ned det och sätt det på kylskåpet och berätta för alla om det! Många tror att de inte kan bli bra på något för att de aldrig har idrottat eller är för gamla för att komma i form. Jag vägrar gå med på det. Jag ska nå mitt livs form innan 50 och hålla den långt upp i 60-års ålder, det går det vet jag, genom att träna med ett mål med min träning. Något alla borde bli bättre på. Inte bara bli av med några extra kilon eller få större armar. Ta en funderare på vad du skulle vilja uppnå så kommer du att märka att träningen blir mer allsidig och rörelseinriktad. Titta på både kvinnor och män som tränar kampsport, sprinters, gymnaster, simmare. De har alla en kropp som vittnar om en allsidighet. Inget är särskilt framstående utan allt är lika vältränat. Detta tilltalar många som tränar men få vet hur man ska träna för att komma dit eller är villiga att faktiskt göra insatsen, det blir ju mindre fokus på biceps och axlar då. Jag vill att vardagsträningen ska bli effektiv. Många verkar tro att en timme i gymmet leder till att man bränner fett eller bygger muskler. Man intalar sig själv att "jag har ju varit på gymmet idag så jag kan nog unna mig en bakelse ". Faktum är att många av dem inte gjort av med mer energi än om de skulle ha städat huset. Att knalla på ett löpband i 40 min, sätta sig i en styrkemaskin (som egentligen är till för rehab) och sedan köra lite mage är inte tillräckligt för att kroppen ska anpassa sig till nya krävande situationer. Den får helt enkelt inte tillräckligt! Det krävs en rörelse och ett motstånd för att kroppen ska anpassa sig och bli starkare eller större. Ju större motstånd desto starkare blir muskeln och ju fler repetitioner desto uthålligare blir muskeln, enkelt! För att muskeln ska nå sin fulla potential i en övning behövs support från muskler runt om. Dessa muskler som stabiliserar en rörelse möjliggör att de muskler primärt avses att tränas kan köra hårdare och orkar större motstånd. Våra muskler är alltså anpassade för att jobba tillsammans för bästa effekt, inte för att inte isoleras som dom gör om man kör i maskiner. Måste man träna flera timmar på gymmet? Nej jag tycker inte det, kör mycket vardags motion och effektivt på gymmet för bästa resultat. Vi ska träna effektivt. Vi ska ha en kort uppvärmning, jobba med rörlighet i leder och muskler, vi kommer att träna helkropp med både tunga basövningar och komplexa övningar som t.ex. kettlebellträning erbjuder. Mycket träning i detta inlägg, det blir väl så just nu kanske? Vi har imorgon kommit till 20% av 100 dagar, inte illa, det är nog därför jag fokuserar runt träning just nu, det är mycket sådant i huvudet. Kram

Champagne och spurt när Tour de France når målet i ParisPass

Posted by Hjobo Thu, December 13, 2012 16:10:33

Kampen om den gula ledartröjan är över. Nu ska Tour de France avslutas med champagneskålning och en uppgörelse på Champs-Elysées i Paris.
Den 120 kilometer långa etappen som startar i Rambouillet är ingen vanlig Tour de France-etapp. Det är nummer 20 i ordningen och den sista för året med traditionell målgång på det Champs-Elysées i Paris som den franske sångaren Joe Dassin sjöng så fint om.


Det totala sammandraget avgjordes igår och vinnaren av Tour de France 2012 heter Bradley Wiggins. Britten var överlägsen på gårdagens tempolopp och vinner Touren tre minuter före sin lagkamrat Chris Froome.

En bit efter starten brukar Tourvinnaren ofta, cyklandes, skåla i champagne tillsammans med sin servicebil och lagkamrater. Det mesta talar för att Team Sky, som alltså tagit en dubbelseger, kommer att fortsätta med den traditionen.

När cyklisterna väl närmar sig målet i Paris kommer dock Team Sky att tävla igen. På varvbanan inne Paris kommer deras superspurtare Mark Cavendish vilja vinna.

Cavendish har vunnit på Champs-Elysées de tre senaste åren och är efter sin uppvisning på den 18:e etappen storfavorit att göra det igen. Lag som Orica-GreenEdge och Lotto-Belisol kommer också vilja blanda sig i etappsegern med Matt Goss och André Greipel.

Blog image

Vem Vann?
http://www.dn.se/sport/wiggins-vann-tour-de-france

100 DagarHälsa

Posted by Hjobo Mon, December 03, 2012 11:22:27

I takt med att mörkret kommit har jag inte riktigt orkat hålla igång som jag gjorde i sommras, lite sliten av ljusbristen och annat har väl gjort att det inte riktigt gått som jag vill med fysiken. Det startade med att jag slutade snusa, jag gick upp tio kilo och jag lovar att den enda ändringen var just snuset. Inte kul! Jag trodde väl att det rättar väl till sig och ett kort tag såg det ut att vända, men icke. Nu har det till och med dragit iväg några kilo till och nu får det väl vara bra snart? Jag har kommit fram till att det är dags för en personlig utmaning!

100 dagar med striktare diet

100 dagar träning

100 dagar utan alkohol

Låter det enkelt? Ja häng med då så kör vi. Jag skapade en kommunity blogg där du som vill vara med kan blogga tillsammans med mig, lite om framsteg, bakslag, utmaningar, undantag (?) och så vidare. Kanske kan vi bli några stycken som vill göra det tillsammans? Kanske inte allt men en del, kanske bara hålla en striktare diet i 100 dagar räcker som utmaning? Välkommen du med. http://100dagar.forum24.se/ är adressen. Vill du vara med? Skicka mig ett mail på karlstad @ hotmail.se (skriv ihop, jag vill bara slippa alla robotar som söker mailadresser)

Reglerna är att man ska göra sitt bästa!

Jag tänket att kanske skulle man ta sina mått, skriva sitt mål och sina farhågor innan vi kör igång. Jag hade tänkt köra igång den 21 december, det är vintersolståndet och visar att hoppet finns att värmen kommer åter. 100 dagar från 21 december ger oss 2013-03-30, samma datum som vi går över till sommartid igen :)

Hur passande är inte det?

Vad sägs om att ta tag i det i tid för en gångs skull? Jag kör och jag välkomnar er att hänga med.

Kanske kan vi bli ett gäng som kan fira detta lagom tills sommaren är här? Det är en rolig ide, hoppas du vill vara med...

Det verkar bli succe :)

Var med och gå in på http://100dagar.forum24.se/

så kan du anmäla dig där... Bloggen http://100dagar.tjohej.se kommer inte orka med men vi behåller den ändå så får vi se vad som kommer där.:)

http://100dagar.forum24.se/ är stället som gäller nu

TDF nr 14 av 16Pass

Posted by Hjobo Thu, November 29, 2012 14:06:31

Nästnäst sista TDFen 2012, Etapp 18 av 20

V50 går vi i mål

Bonneval > Chartres 53.5 km

Dags för Bradley Wiggins att knyta ihop säcken?

Tour de France avslutande helg är här och även om inget är klart än, så talar allt för att Bradley Wiggins kommer stå framför triumfbågen iklädd den gula ledatröjan på söndag. Inför den 19:e etappen, som är ett 53.5 kilometer långt tempolopp mellan Bonneval och Chartres, leder Wiggins med 2:05 före lagkamraten Chris Froome och ytterliga 36 sekunder före Vincenzo Nibali.

- Det här tempoloppet har jag tänkt på under hela året, skriver Bradley Wiggins i en krönika för The Guardian.

- Jag har hela tiden haft i huvudet att den här etappen kommer vara avgörande för Touren, nu handlar det istället om att befästa det jag redan gjort. Jag kan gå in i det här loppet helt utan rädsla. Jag vill njuta av det och slutföra jobbet med stil.

Bradley Wiggins är favorit till etappvinsten då han är en av världens snabbaste cyklister mot klockan. Den mod-influerade britten med de stora polisongerna vann tempoloppet på den nionde etappen med hela 35 sekunder.

Den förste cyklisten ger sig iväg från starten i Chartres klockan 12:00. Fredrik Kessiakoff startar 15:02 och Bradley Wiggins ger sig iväg som siste man 16:33

Blog image

TDF etapp 13Pass

Posted by Hjobo Thu, November 15, 2012 23:28:57

TDF V46 High Muontains Etapp 14, Limoux - Foix, 191 km Jag är i Tylösand så idag kör Lena Johansson med er, satsa allt nu, ni vet hur tuff hon kan vara ;) Då spinning.tjohej.se verkar ha fått lite problem och jag inte är hemma för att kunna fixa den så presenterar jag här veckans TDF. Det är nu bara två veckor kvar efter denna TDF. Dags att ge sig i kast med Pyrenéerna då. Kanske inte den klassiska Pyrenéetappen men god nog för att röra om en del. Port de Lers följs av en annan 1:a kategori stigning, Mur de Péguère som Tour de France för första gången har med i sin sträckning. Det är en riktigt tuff rackare i denna populära bergskedja. Snittlutningen är på nära 8 procent och det finns delar som är uppemot 14%. Väl på toppen väntar en snabb och teknisk utförskörning innan man med 13 kilometer kvar kommer in för första gången i Foix. Därefter går banan en bit norrut för att återkomma till Foix. En gång har man haft målgång här tidigare och precis som på denna etapp så fanns Col de Portel med i sträckningen, det första bergspriset på sträckan. I övrigt var det mer lättåkt och en etapp som präglades av en ubrytning med ganska många cyklister inblandade, närmare bestämt ett dussin. Bland dessa fanns Kurt Asle Avesen. Norrmannen var het som en platt sten på en playa med stekande sol. Och han gjorde inte mycket för att dölja sin fina form. Och så när höll det på att kosta honom etappsegern. De var fyra man som slet sig loss från övriga, Kurt Asle drog och attackerade om vartannat de sista kilometerna, drog dessutom igång spurten direkt när det kom in på det 270 meter långa upploppet och så skulle han göra segergest dessutom. Norrmannen vann med ett par centimeter före Martin Elmiger. Det var sjukt rafflande. En härlig seger för en härlig norrman. Flera åkare drabbades av punkteringar mot slutet av etappen. Såpass många att Eurosports svenske kommentator Roberto Vacchi trodde att det kunde röra sig om sabotage. Sanchez vann till slut komfortabelt. Peter Sagan, Slovakien, spurtade in på en andraplats, 47 sekunder efter segraren. Svenske Fredrik Kessiakoff fortsätter att behålla bergströjan. Under etappen tog han en andraplats i en av klättringarna, vilket gav tre nya bergspoäng. Den gula ledartröjan bytte inte heller ägare - den sitter kvar på britten Bradley Wiggins.

Blog image

TDF Etapp 12Pass

Posted by Hjobo Thu, November 01, 2012 16:49:10

Medium mountains

Etapp 13, Saint-Paul-Trois-Châteaux - Le Cap d'Agde, 217 km
Etappen till Cap d'Agde är också den lång men mindre tuff än dagen före, åtminstone sett till banprofilen. Men om man får önska något så hoppas jag att det blåser lite denna dag. Sista delen av sträckan går utmed en del av den 100 kilometer långa kuststräckan i Languedoc- Roussillon. Med lite vind från Medelhavet kan det bli lite rörigt i finalen.

Man har också en ganska kort men brant stigning som man når bergspriset på (Mont Saint-Clair) med 23 kilometer kvar till mål. Det troliga är att det ändå blir en klungspurt av denna etapp. Spurtarna har nämligen inte många chanser kvar efter denna. Och just en spurtare vann här den enda gången man haft etappmål i Cap d'Agde. Belgaren Tom Steels tog hem etappen då, 1998.
Blog image

Profil

Blog image

Sista fem kilometrarna

Blog image

TDF ETAPP 11Pass

Posted by Hjobo Sun, October 28, 2012 10:48:22

Etapp 12, Saint-Jean de Maurienne - Annonay Davézieux, 226 k Detta är Tour de France längsta etapp i år. Det firar man med att lägga två 1:a kategori berg inom de första 80 kilometerna av etappen. Col du Grand Cucheron och Col du Granier, båda på drygt 1.100 meters höjd. Sen är det ganska lättåkt fram till 3 mil före mål då cyklisterna ska uppför en 3:e kategori stigning som de når toppen på med 18 kilometer kvar till Davézieux. Det här känns väldigt mycket en etapp med en utbrytning som håller. Om nu inte spurtare som klarar denna typ av backar och som ännu inte fått utdelning lyckas övertala sitt lag att man denna dag kommer att vinna och nå högre höjder. Ungefär som bröderna Joseph-Michel och Jacques-Etienne Mongolfier gjorde med varmluftsballonger. Det var dom först med i den branschen och bröderna är just från Annonay.

TDF Etapp 10Pass

Posted by Hjobo Thu, October 25, 2012 16:06:49

Då jag är lite skadad kan jag inte följa med er på denna etapp, jag lämnar med förtroende över stafettpinnen till Lars.

Vet inte om man kommer att fira 20-års jubileet av OS i Albertville denna dag men det görs säkert. Ett OS som för svensk del innebar guld till Pernilla Wiberg i hennes OS-debut, silver till Christer Majbäck i längd samt silver till kvartetten Leif Andersson, Tord Wiksten, Ulf Johansson och Mikael Löfgren i skidskyttestafetten. Ganska skralt facit kan man väl säga men det är historia.

Denna etapp blir tuff också den. Totalt är det ungefär 25 kilometer slätåkning denna etapp, annars handlar det om upp eller ner. Det börjar ganska bums med Col de la Madeleine som man når toppen på 2.000 meters höjd. Sen ska de 67 meter högre på nästa topp, Col de la Croix de Fer. Därefter en kort utförskörning för att sedan ta sig an Col du Mollard och det hela avslutas med La Toussuire med målgång på 1.705 meter.

Kan bli en ganska avgörande sträcka och en av få chanser för de svagare cyklisterna på tempo att försöka köra ifrån de mer tempostarka. La Toussuire har man använt sig av en gång tidigare. Då vann Michael Rasmussen, året var 2006, alltså året före han åkte dit för missade dopningstester och ljug om var han befunnit sig. Och samma etapp kroknade Floyd Landis som dagen efter preparerat sig med lite allt möjligt, vann i Morzine och åkte dit med dunder och brak några dagar efter Tourens avslutning som han hade vunnit men blev fråntagen förstås. Samma år hade man La Toussuire på Dauphiné och då vann Iban Mayo före Alejandro Valverde som också båda dessa varit avstängda två år vardera. Men det är inte bara fuskare som åkt fort dit upp, tack och lov.
Blog image