Träning

Träning

Välkommen till Spinning @ tjohej.se

Om du tränar minst 2 gånger i veckan får du ta del av träningens alla kroppsliga fördelar. Tränar du mindre så bibehåller du bara, eller i värsta fall tappar de träningsresultat som du redan har uppnått. Tränar du inte alls och har ett väldigt stillasittande jobb och orörlig fritid då finns det stor risk att du drar på dig än mer ohälsa. Så börja motionera och träna och upptäck hur roligt det faktiskt är! Alla framsteg du gör stimulerar dessutom bara till fortsatt träning. Tillsist kan du faktiskt bli så beroende av att träna att du inte kan vara utan!

2011

TräningPosted by Hjobo Sun, January 23, 2011 19:52:53

Det nya året har kommit och det är perfekt tid att sätta nya mål och målsättningar. Så varför inte utmana dig själv att förbättra din cykling kompetens och prestation? Det är mitt mål för året...

Här är nio säkra sätt att öka dina prestationer under 2011 ...

1 - Ta ansvar för din egen träning
Ta tjuren vid hornen och vara förutseende. 1 januari är en bra tid att börja ändra några dåliga vanor. Det är alltid frestande att skylla på andra när saker inte fungerar som du vill.

Ibland är helt enkelt en negativ attityd som hindrar dig från att nå dina mål. Var proaktiv och ta ansvar - inte bara prata, gör det.

Om du tar ansvar, kommer du att uppnå mycket mer framgång. Att vara positiv har flera biverkningar.

2 - Varje pass bör ha ett syfte
Jag uppmanar alltid mina deltagare att ha ett syfte med alla sina träningspass. Jag vill göra dem starkare och bättre cyklister varje dag. Om de är på en vilodag, det är ett bra tillfälle att öva några tekniska färdigheter, som inte kräver fysisk styrka.

Ge varje session verkligt fokus.

3 - SOV mer
Detta kan låta självklart men ett av de hälsosammaste saker i livet är att sova gott. De flesta människor inte får tillräckligt med sömn och sin hälsa blir lidande som följd.

För cyklister, kommer brist på sömn orsakar trötthet och påverkar prestandan. Som cyklist, sover en avgörande del av tillfrisknandet. Försök att få minst 7 till 8 timmar sömn varje natt.

4 - Ät bättre och tiden din post-motion måltid
Bra kost är avgörande för prestation och återhämtning. När man överväger post-motion kost, alltid har en återhämtningsdryck direkt efter träning.

Om du inte får energi direkt efter träning då du behålla katabol status och fördröja återhämtningen.

5 - Analysera dina träningspass
Ta dig tid att reflektera. Vad gjorde du uppnå under 2010 och hur har du uppnå det? Vilka var höjdpunkterna och nackdelar?

Analysera dina prestationer under de senaste 12 månaderna kommer att göra din träning ännu starkare 2011.

Spendera också lite tid att analysera statistik från din nyckel träning, prestandatester och tävlingar under 2010.

6 - Hög intensitets träning
Att träning med hög intensitet är det mest tidseffektiva sättet att förbättra dina prestationer. Elite och professionella ryttare behöver träna på (eller mycket nära) VO2 max för att göra ytterligare framsteg.

Försök att utföra intervall till den viktigaste delen av din träning.

7 - Gör din träning så specifik som möjligt
Vilka är de avgörande delarna av en lopp som du förbereder dig för? En kulle? En spurtduell? En grundläggande regel i cykling är att fokusera din träning på de avgörande delarna under ett lopp.

Om du gör din träning mer specifik, kommer din kropp att få den optimala fysiologiska förbättringar för den specifika händelsen du har i åtanke. Så, till exempel, om du vill delta i ett kuperat lopp, ska du träna på böljande profiler.

8 - Gör din träningsplan för 2011 nu
Det snabbaste sättet att förbättras i träning eller som cyklist utan att arbeta hårdare är att lägga till en struktur på sin träning och att hålla sig till planen. En enkel men effektiv metod och det betalar sig snabbt.

Du förtjänar att uppnå bästa möjliga resultat med det arbete du utför.

Du behöver inte (nödvändigtvis) träna mer eller svårare för att uppnå bättre resultat. Om du uppnår rätt struktur med rätta mängder intervallträning på rätt dag finns en god chans att du kommer att förbättras snabbt och fortsätter göra så.

Och det bästa är att du inte behöver spendera mer tid borta från din familj eller vänner för att uppnå dessa framsteg.

Om du inte har en plan för 2011, kan du t.ex. prova funbeat.se.

9 - Gör det lilla extra
Det kan ibland löna sig att göra det lilla extra. Ibland måste man gräva lite djupare i din reserver när du tränar. Ordspråket är "ingen smärta, ingen vinst" och det är ingen tvekan lite lidande kan nå långt.

  • Comments(0)//spinning.tjohej.se/#post0