Träning

Träning

Välkommen till Spinning @ tjohej.se

Om du tränar minst 2 gånger i veckan får du ta del av träningens alla kroppsliga fördelar. Tränar du mindre så bibehåller du bara, eller i värsta fall tappar de träningsresultat som du redan har uppnått. Tränar du inte alls och har ett väldigt stillasittande jobb och orörlig fritid då finns det stor risk att du drar på dig än mer ohälsa. Så börja motionera och träna och upptäck hur roligt det faktiskt är! Alla framsteg du gör stimulerar dessutom bara till fortsatt träning. Tillsist kan du faktiskt bli så beroende av att träna att du inte kan vara utan!

Magnesium (Mg)

HälsaPosted by Hjobo Fri, September 28, 2012 15:02:16
Bra för

Benstommen, behövs för kalksättningen och proteinsyntesen, muskel- samt nervfunktionaliteten, cellernas funktion, leverns funktion, immunförsvaret, hormonsystemet och matsmältningen, motverka cancer. Behövs för omsättningen av kalcium, produktionen av ett flertal enzymer och proteinsyntesen, se proteiner. Är en antioxidant.

Symptom vid brist

Symtom kan vara: huvudvärk (migrän), muskelsvaghet, kramper, matsmältningsproblem, hämmad tillväxt, nervproblem, beteendestörningar, störningar i hjärtfunktionen, hjärtklappning, trötthet, irritation, sömnproblem (vakna ofta och för tidigt), dålig aptit och för högt blodtryck, kramp i benen, tics, diabetes. Övervikt genom störd insulinkänslighet, se insulin.

Rekommenderad dagligt intag (RDI)
  • vuxna 300 mg
  • Barn 50 - 200 mg
Rekommenderat optimalt dagligt intag (ODI)

500 - 750 mg

Att tänka på

Magnesium är ett väldigt vanligt och viktigt mineral i kroppen och dessvärre är magnesiumbrist vanligt. Magnesium finns i våra celler och ingår i över 300 enzymer. Magnesium förbrukas vid stress. Mediciner och dålig kost kan ge brist. Begär efter choklad kan vara vanlig vid magnesiumbrist. De flesta utom vegetarianer lider ofta brist på magnesium, gravida alkoholister och diabetiker behöver ofta ta tillskott.

Är alla magnesiumpreparat bra?

Tyvärr. Det finns mycket skrämmande skräpprodukter på marknaden. Vi äter inte ren magnesium utan någon form av magnesiumkombination. Vissa fungerar, andra gör inte.

Dåligt:
Mycket dålig biotillgänglighet. Köp inga märken med detta i!
(kroppen tar upp väldigt lite av magnesiumet)

Magnesiumoxid:
E 530
Magnesiumhydroxid:
E 528
Magnesiumnitrat:
Är ett salt som används i gödningsmedel.
(Hoppas att du inte hittar detta i ditt tillskott)
Magnesiumkarbonat:
E 504 (surhetsreglerande, klumpförebyggande)
(E 504 Magnesiumhydroxikarbonat)

Bra:

Magnesiumaspartat
Magnesiumlaktat
Magnesiumcitrat
Magnesiumfosfat
Magnesiumsilikat

Bästa rekommendationen jag har är att äta 1 dl (43 gram) mandel VAR dag . Rätt sort Mg och gott. Är du nötallergiker så finns pumpakärnor som alternativ.

(Källa: http://www.annahallen.se/ar-alla-magnesiumpreparat-bra)



  • Comments(0)//spinning.tjohej.se/#post32